Mættende smoothie

Endnu en af mine yndlings, når det kommer til sund, mættende mad i en fart. Urtekram har lavet denne “Smoothiefrø”-mix, som giver din smoothie en masse fibre, proteiner og omega 3-fedtsyrer, når den kværnes eller blendes. Bare brug 2 spsk. Jeg kværner mine i kaffekværnen, men en blender kan også gøre det (bare blend dem INDEN du kommer alt det andet i!)

Jeg synes det er en god blanding, fordi den ikke bliver for gammel, som nogle af de olier og flydende kosttilskud, man kan købe, hurtigt bliver. Og da det jo faktisk bare er hørfrø, solsikkekerner, græskarkerner og sesamfrø der er i, så er det jo super nemt at lave selv, hvis du i forvejen har nogle af frøene og kernerne i skabet.

Der findes med garanti mere inspirerende smoothie-varianter derude end denne her. Jeg kan bare godt lide, at holde det simpelt. Med frosne bær i fryseren, mælk el. yoghurt fra morgenmaden, og så nogle kerner eller et fiber-produkt, som f.eks. HUSK, til at stå i skabet, så er en mættende smoothie altid lige i nærheden.

I min smoothie her er der:

2 håndfulde frosne bær (hindbær/jordbær)
1 tsk. HUSK (fibre, der er gode for mavens fordøjelse)
2. spsk. kværnet ‘Smoothiefrø’
Græsk yoghurt + mælk
Flydende sødemiddel

Mængden af yoghurt og mælk vurderer du selv – indtil blenderen kører fint rundt, selvfølgelig, eller alt efter hvor flydende, du vil have din smoothie. Der kan også bruges vand i stedet for mælk, hvis du er løbet tør, ligesom skyr, alm. yoghurt, ymer osv. fungerer ligeså godt som græsk yoghurt – eller du kan lave den kun på mælk eller soyamælk. Er du ikke til sødemiddel, så bruger du bare honning! HUSK er bare for lidt ekstra mæthed, ligesom smoothie-frøene.

 

Share/Bookmark